daveyennickinindianepaldubai.reismee.nl

Royal Chitwan National Park

Dag 11

Na lekker uitslapen en een goed ontbijt gaat de groep om 10 uur op een fietstocht door de omgeving. Voor mij dus wederom even wat me-time. Davey komt enthousiast terug en laat foto's zien waarop zij Nepalese vrouwen helpen met het plukken van mosterdzaden. Het zijn prachtige plaatjes. Het reizen met een groep heeft voor- en nadelen. We reizen snel en er moeten een hoop meningen gemanaged worden. Toch is er in deze groep veel synergie en gaat iedereen met de stroming mee. Aan de andere kant kom je met een gids op prachtige plekken die je anders zelf never nooit had gevonden.

De gehele middag zal in het teken staan van een jeepsafari in het Royal Chitwan National Park. Ik hoor je denken: 'een jeepsafari in Nepal?'. Dat dachten wij dus ook en iedereen die deze tour boekt blijkt hetzelfde te hebben. Toch is het park ongelofelijk divers. Zo leven er onder andere neushoorns, Bengaalse tijgers, beren en jachtluipaarden. Het park is ook echt een officiële jungle, ook iets dat wij totaal niet verwacht hadden.

Het park is schitterend en ongerept, maar behalve wat pauwen, een wild zwijn en een handvol herten komen we niet veel bijzonders tegen. Totdat we aan de oever van een rivier een neushoorn zien staan. We scheuren er in de jeep heen en kunnen de neushoorn tot op een meter of 50 benaderen. Op m'n krukken beweeg ik onhandig door het moerasachtige gebied achter de groep aan. Vlak voor de neushoorn zien we ook nog een zeldzame Gharial krokodil in het water drijven. En er gaat opwinding door de groep als we aan de oever verse tijgerpootafdrukken in het zand zien staan. Een vreemd idee dat er in het hoge gras achter ons een tijger op de loer kan liggen. Volgens de gids zijn de afdrukken niet veel ouder dan 15/20 minuten. Als de neushoorn besluit om tussen de struiken te verdwijnen springen we weer in de jeep om verder de jungle in te trekken.

Na een klein half uurtje rijden zie ik opeens iets in mijn linkerooghoek en roep ik: "Rhino!". Twee meter van onze jeep maakt een neushoorn zich uit de voeten omdat deze ons hoort aankomen. We rijden langzaam om de bosjes heen en staan oog in oog met een neushoorn die op nog geen 20 meter afstand van ons staat. Helaas mag ik van de gids niet op mijn krukken uit de jeep afdalen maar de anderen gaan we naar beneden en klimmen op de nabijgelegen toren om het dier van dichtbij en bovenaf te kunnen aanschouwen. Wauw, wat een fantastische en onverwachte ervaring. Dit is echt het hoogtepunt van de dag. Wanneer de neushoorn langzaam uit het zicht verdwijnt springen we voldaan in de jeep en rijden richting de uitgang van het park. We houden onze ogen wijd open in de hoop nog een tijger te spotten, maar helaas.

We eindigen de trip met een prachtige zonsondergang aan de nabijgelegen rivier met bier, thee en koekjes. Hierna gaan Davey, Roberta en ik nog even naar het centrum om een Nepalese simkaart te scoren. Davey en Roberta kopen bij een lokale houtbewerker ook nog een authentiek souvenir en zo komt de dag langzaam tot een einde. Morgenochtend zullen we om 7 uur richting Pokhara vertrekken en dus besluiten we na het avondeten snel af te ronden en onder de klamboe te kruipen.