daveyennickinindianepaldubai.reismee.nl

Taj Mahal

Dag 4

Na de pittige dag van gisteren heb ik echt als een baby geslapen. Ook Davey heeft uitstekend geslapen. We zijn eindelijk door die hardnekkige jetlag heen en aangepast aan het nieuwe ritme. Om stipt 07.15 zitten we weer in de bus onderweg van Jaipur naar Agra. Agra is woonplaats van de Taj Mahal. Eén van de hoofdredenen om naar India te gaan is toch wel het aandoen van deze mythische plek. Een aantal reisgenoten hebben zelfs foto's van vaders, moeders en opa's en oma's mee met de Taj Mahal op de achtergrond, om nu zelf op die plek hun eigen foto's te nemen.

Even een klein stukje uit de geschiedenisboeken:

De Taj Mahal is een mausoleum in de Noord-Indiase stad Agra. In de 17e eeuw gaf de Indiase grootmogol Sjah Jahan opdracht tot de bouw van het grafmonument voor zijn hoofdechtgenote Mumtaz Mahal, die in het kraambed was gestorven. Na zijn eigen dood is ook het lichaam van Sjah Jahan er in bijgezet. De Taj Mahal is gebouwd in de mogulstijl, een mengvorm van islamitische en hindoe architectuur.

Het witmarmeren, sprookjesachtige gebouw is 58 meter hoog, 56 meter breed en versierd met ingelegde stenen. Het is volkomen symmetrisch, een effect dat visueel wordt versterkt doordat er een uitgestrekte tuin met een langgerekte waterpartij voor ligt. Het gebouw zelf staat ook nog eens op een verhoogd marmeren platform van maar liefst 10.000 vierkante meter.

De vier minaretten op de hoeken zijn later toegevoegd en zijn zo gebouwd dat ze bij een eventuele aardbeving niet op het mausoleum zullen vallen. Ze staan namelijk iets scheef zodat ze altijd de gewenste richting op zullen vallen. Aan de (naar Mekka gerichte) westzijde van het gebouw bevindt zich een moskee en aan de oostkant van het gebouw bevind zich een gastenverblijf.

De Taj Mahal is een van de bekendste gebouwen op de Wereld erfgoedlijst van de UNESCO waar het sinds 1983 op vermeld staat. Het werd al voor de verkiezing van de nieuwe wereldwonderen door veel mensen gezien als een niet-klassiek wereldwonder. Per jaar bezoeken zo’n 2 miljoen mensen dit gebouw dat op zijn mooiste is tijdens zonsopgang omdat het gebouw dan een roodgouden kleur krijgt. Andere kleuren die het gebouw aan kan nemen afhankelijk van de lichtinval zijn goud, wit of parelmoer.

Rond half 2 komen we aan bij het hotel en uiteindelijk zullen we rond 15 uur aankomen bij het complex waar de Taj Mahal staat. Op de foto's spreekt het gebouw altijd al tot de verbeelding en ziet het eruit als een magische plek. Maar zodra je door de poort loopt en het geheel met het blote oog ziet, dat is nog vele malen indrukwekkender. De kleur en de architectuur van het gebouw maken het geheel bizar indrukwekkend. Davey is al dagen nerveus voor dit moment. We hebben drie uur de tijd om rond te dolen op deze mythische plek. Die drie uren zijn voldoende maar vliegen ook voorbij. Als we naar buiten lopen kijken we nog een keer achterom om een laatste glimp op te vangen. Wow.

Voor ons was de Taj Mahal na Chichen Itza, het Colosseum, Machu Picchu en Petra het vijfde wereldwonder dat we van dichtbij hebben mogen zien. Nog twee te gaan.

Na wederom een vermoeiende maar bevredigende dag sluiten we af met wederom de nodige Indiaase curries. Morgen gaan we direct weer door naar de volgende plek: Orcha. Hier zullen we wat meer kennis maken met lokale gebruiken alvorens we de nachttrein (13 uur) nemen richting Varanasi. De laatste stop voordat we de oversteek naar Nepal maken.

Margot

Super! Wat zal dat indrukwekkend zijn geweest.

sam

jyhytgjhjgtytumthjttdtfrrrkytjrflhgfrjkm